نسخه جديد سيترا ( 4.1.1.8 )

نسخه جديد سيستم سيترا ( 4.1.1.8 ) آماده بهره برداري شده و به سازمان استان ارسال شده است .

بزودي پس از ارسال CD  آن به اداره شهرستان كاشمر با هماهنگي با شركتهاي تجت پوشش بر روي سيستم آنها نصب خواهد شد.

در نسخه جديد اصلاحات لازم صورت گرفته و به گفته آقاي نيكو قسمت واحد اعتباري آن نيز فعال شده است.

ارسال اطلاعات پایان سه ماهه اول 92

ضمن عرض خسته نباشید و قبولی طاعات و عبادات کاربران و حسابداران شرکتهای تعاونی روستایی / کشاورزی و تولید شهرستانهای کاشمر /خلیل آباد / بردسکن

طبق اعلام سازمان استان و پیرو مکاتبات گذشته شايسته است نسبت به ارسال فايلهاي پشتيبان ، XML و ترازهاي آزمايشي گروه ، كل و معين سيستم سيترا بتاريخ 31/3/92  از طريق CD يا ايميل در اسرع وقت به اداره کاشمر اقدام جدي معمول نمائيـــد.

آدرس ایمیل جهت ارسال اطلاعات سیترا و آمارهای ماهیانه:

kashmar.corc@yahoo.com

ایمیل پشتیبان سیترا در استان

 

كاربران واحدها ميتوانند جهت آشنايي بيشتر و ارائه سوالات و مشكلات اجراي سيترا از طريق وبلاگ  و ايميل رابط سيترا در شهرستان و استان تماس برقرار نمايند:

 ايميل پشتيبان سيترا در استان (آقاي نيكو)  :               sitrakhorasan@yahoo.com

ضمنا" قبل از ارسال پشتیبان سیترا لازمست آنرا فشرده (zip) نموده و سپس ارسال نمائید.

مرتب سازی اسناد

برای مرتب سازی اسناد از منوی سمت راست قسمت عملیات اسناد یا از منوی حسابداری گزینه عملیات اسناد استفاده می کنیم.

ابتدا سند مورد نظر را انتخاب نموده و در قسمت سمت راست آن کلیک راست می کنیم تا گزینه های آن ظاهر شود:

در این قسمت میتوان شماره سند را اصلاح کرد و شماره جدیدی به آن اختصاص داد.

با انتخاب گزینه مرتب سازی اسناد >> سندهای ثبت شده بر اساس تاریخ ثبت مرتب میشوند.

بطور کلی کلیه عملیات لازم بر روی اسناد ثبت شده از قسمت عملیات اسناد انجام میشود.

برای حذف / اصلاح / ادغام / مرتب سازی و درج سند بین اسناد از قسمت عملیات اسناد استفاده می کنیم.

 

حساب رابط فروشگاه

با توجه به نصب نسخه جديد سيستم سيترا ( نسخه 4.1.1.1) و آپديت اطلاعات قبلي ، موارد ذيل به اطلاع حسابداران شركتهاي تعاوني روستايي تحت پوشش ميرسد:

حساب رابط فروشگاه از سرفصل دارائيهاي جاري به سرفصل بدهيهاي جاري منتقل شده و ماهيت آن بستانكار شده است . منبعد ميتوان بجاي حساب رابط فروشگاه از حساب بدهي فروشگاه ايجاد شده در سرفصل دارائيهاي جاري - حسابها و اسناد دريافتني تجاري كد 112201 استفاده شود .

ضمنا" مقادیر حساب رابط فروشگاه كه قبلا" در نسخه قبلی  ثبت شده پس از آپديت به حساب بدهي فروشگاه منتقل شده است فقط بايد مانده اين حساب را در دفاتر قانوني شركت اصلاح نمائيد ، براي اينكار كافيست يك سند اصلاحيه زده و رابط فروشگاه را بستانكار و بدهي فروشگاه را بدهكار نمائيد.

غیرفعال بودن منوها

   

در صورت غيرفعال بودن منوي اموال و استهلاك یا هریک از منوهای بالای برنامه سیترا ، باید از قسمت مديريت سيستم گزينه سطح دسترسي ، آيتم مربوطه / انتخاب همه را فعال نمائيد و سپس از برنامه خارج شده و دوباره وارد شوید .

در صورت وجود مشکل در این زمینه با رابط پشتیبان تماس بگیرید.

نکات پشتیبان گیری

-        لازم است بمنظور حفاظت از اطلاعات و اسناد ثبت شده شركت ، روزانه و هفتگي از منوي مديريت سيستم گزينه پشتيبان گيري با نام تاريخ روز در درايوي غير از درايو ويندوز كامپيوتر و در پوشه اي مشخص پشتيبان تهيه نمائيد.

-        پشتيبان نسخه هاي قبلي برنامه را به هيچ وجه در نسخه جديد بازيابي نكنيد.

-        در صورت بروز هرگونه مشكل احتمالي بمنظور پيگيري موضوع و ارتباط با پشتيبان برنامه در استان از طريق ايميلهاي اعلام شده شهرستان مكاتبه نمائيد.

-        بهنگام ارسال پشتيبان توسط ايميل قبل از ارسال آنرا بصورت فايل فشرده (ZIP يا RAR ) درآورده و سپس ايميل كنيد .

پشتیبان گیری

نحوه تهیه پشتیبان از اطلاعات سیترا :

در منوی مدیریت سیستم روی گزینه پشتیبان گیری / بازیابی کلیک کنید . در پنجره باز شده روی کلید ...كليك كنيد. در این پنجره قسمت مشخص شده با فلش را باز کرده و پوشه اي مجزا در درایو d  یا  e  را انتخاب کنید . در این پنجره نامی را برای پشتیبان تایپ کنید. ترجیحا" نام پشتیبان را تاریخ روز  بصورت 911120  بدون ممیز تایپ کنید . سپس کلید save را بزنید . در مرحله پایاني کلید پشتیبان را بزنید کمی صبر کنید تا پشتیان تهیه شود. پشتیبان شما در مسیری که انتخاب کرده بودید تهیه شده است.احتیاط کنید تا پاک نشود.

سرفصلهای سیترا

سرفصلهای حساب در سیترا 5 دسته هستند

1- گروه حساب   2- کل     3- معین     4- تفصیلی      5- سطح پنجم

 سیستم یکپارچه (سیترا ) طبق استاندارو زیر نظر حسابرسی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طراحی ، تهیه و  تنظیم شده است.

سه دسته اول از سرفصلهای حساب در سیترا غیر قابل تغییر و حذف و یا اضافه هستند و توسط سازمان تعاون روستایی از قبل در سیستم تعریف شده و جهت کل کشور یکسان و هماهنگ می باشد.

 تمام  حسابهای کل که در سیستم های قدیمی که مورد استفاده شرکتهای تعاون روستایی و کشاورزی بوده ، در سیستم سیترا نیز موجود می باشد، با این تفاوت که حسابهای کل تبدیل به حسابهای معین  در سیترا شده اند..((  یعنی کل های قدیم  در سیترا  تبدل به معین شده اند))

 به عنوان مثال

حساب کل بانکها ، تنخواه گردان و یا صندوق در سیستم سیترا دیگر یک حساب کل نیست ....

بلکه این سه حساب ، سه حساب معین هستند که حساب کل موجودی نقد و بانک را در سیترا تشکیل می دهند.

کل قدیم                       در سیترا    معین جدید

 معین قدیم             در سیترا         تفصیلی جدید

 تفصیلی قدیم          درسیترا          سطح پنجم جدید

همانطور که ملاحظه کردید حسابهای کل در حسابداری سنتی تعاونیهای روستایی در سیستم سیترا به معین تبدیل شده اند. به این معنی که دیگر حساب کلی به نام بانکها ، تنخواه گردان ، بدهکاران ، موجودی کالا ، بستانکاران، اثاثیه  و ..... نداریم بلکه تمامی این حسابهای در شاخه معین قرار گرفته اند . دیگر در سیترا به این حسابها معین اطلاق می شود، یعنی  معین بانکها ، معین تنخواه گردان ، معین بدهکاران ، معین بستانکاران ، معین سرمایه ، معین خرید کالا ،  ...

 سرفصلهای کل در سیترا ، سرفصلهای جدیدی هستند که کمی برای ما تازگی خواهند داشت ، هرچند حساب معین تشکیل دهنده یک حساب کل هستند . مثلا حسابهای معین (بانکها ، تنخواه گردان ، صندوق ، چکهای در جریان) حساب کل موجودی نقد و بانک را در سیترا تشکیل  می دهند .

 البته در سیستم سیترا ما کار زیادی با حسابهای کل و گروه حسابها نخواهیم داشت . چرا که صدور اسناد حسابداری در سیترا بر اساس حسابهای معین و تفصیلی خواهند بود . (یعنی همان کل و معین قدیم  ).

از حسابهای کل در سیترا فقط برای تراز آزمایشی و البته برای تکمیل دفاتر قانونی نیز استفاده خواهیم کرد .

مراحل اولیه اجرای سیترا

 

1-تعريف مشخصات شركت از منوي مديريت سيستم =)) گزينه تنظيمات سيستم

2-تعريف سال مالي جاري شركت در صورت عدم تعریف سال مالی جدید از منوي حسابداري قسمت تنظیمات پایه

3-تعريف حسابهاي تفصيلي شامل بانكها ، كاركنان شركت ، اشخاص ، موسسات و ادارات مرتبط ، فروشگاههای مصرف و ... از منوی حسابداری =)) قسمت تنظیمات پایه

4- تعريف اموال و استهلاك  اموال شركت از منوي اموال و استهلاكات

5- ارتباط دادن حسابهای معین با حسابهای تفصیلی مرتبط درصورت نياز از منوی حسابداری=)) قسمت تنظیمات پایه =)) گزينه ارتباط معین با تفصیلی

۶- در منوي سيستم وام ، سرمايه اعضاء شركت ثبت كنيد.

۷- ثبت سند افتتاحیه :

۷-1- تهيه تراز مالی (خلاصه حساب) شركت بتاريخ پایان سال مالی قبل و ثبت آن در سند افتتاحيه از منوي حسابداري =)) گزينه سند افتتاحيه

۷-2- در هنگام ثبت سند افتتاحيه با كليك بازخواني آرتيكل ها ،  كليه آرتيكلهاي توليد شده (مانده حسابها) در قسمتهاي موجودي اوليه كالاها ، اموال و سرمايه اعضاي ثبت شده ، بصورت اتوماتيك در سند افتتاحيه درج ميشوند.

۷-2- ثبت موجودی بانکها و سایر حسابهای شرکت به نقل از تراز مالی در سند افتتاحیه